قطب های مخالف

مشخصات بلاگ

قطب دستانمان مخالف بود
جذب، قانون اول دنیاست
انتخابت نهایت دوری ست
فاصله، راه دفع آدم هاست

اینستاگرام
elhamnazari410@

سرباز

شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۰ ق.ظ

لعنت به مرزی که تو را می‌گیرد از این خاک

لعنت به جنگی که نمی‌فهمد جوانی را

قلب تمام مردمت در سینه می‌کوبد

وقتی شروعش می‌کنی این پاسبانی را


نفرین به ترس از حمله، نفرین به هراس از جنگ

نه! تو نمی‌ترسی که ساک خاکی‌ات بسته ست

نفرین به دنیایی که قَدرت را نمی‌داند

تو ایستادی، گرچه پای ماندنت خسته ست


نفرین به ترس از مرگ، نفرین به هراس از تیر

نه! تو نمی‌ترسی که در اجبار می‌خندی

راه نفس‌های مرا با بغض می‌بندند

تو بند پوتین‌هات را هر بار می‌بندی


از دیده‌بانی چشم‌های خیس من پیداست؟

دنیا چه شکلی می‌شود وقتی که آنجایی؟

تو قهرمان کوچه‌های سرد این شهری

تو آرشی! از سرزمین عشق می‌آیی


از جاده‌های کهنه‌ی بی‌رحم بیزارم

از هرچه دورت می‌کند، از هرچه دلتنگی ست

نفرین به شب، نفرین! که از پرواز ناگاهت

یک عمر بر پیشانی این سرزمین ننگی ست


تا کی زنان سرزمین من سیه پوشند؟

بی‌تابی هر روزشان ای کاش آخر داشت

لبخندشان از یاد رفته، کاش قدری هم

تقدیر طرح روشنی از خنده در سر داشت


ای کاش دستان سیاه ظلم را دستی

کوتاه می‌کرد از سر لبخند و آرامش

ای کاش می‌شد پس بگیرم سایه‌ات را باز

با داد، با خون‌گریه، با اصرار، با خواهش


وقتی هنوز این خانه سقفی و دری دارد

یعنی که در پس‌کوچه‌ها خون تو می‌جوشد

یعنی که هر لحظه کسی مثل تو یک گوشه

دارد لباس آشنای رزم می‌پوشد


وقتی که خواب کودکی بر هم نمی‌ریزد

یعنی تو هستی و هنوز این خاک تنها نیست

نفرین به دنیایی که قدرت را نمی‌داند

نفرین به دنیایی که در حد تو زیبا نیست



این شعر مربوط به همان شب غم‌انگیر ماه رمضان است.

گرچه برای انتشارش دو هفته صبر کردم اما فکر می‌کنم این شعر تاریخ ندارد...


  • الهام نظری

چهارپاره - سرباز

نظرات  (۷)

  • الهه شرقی
  • الهام جانم ، جان جانانم 
    میدونی که عـــــــــــاشــــــــــق چهارپاره هاتم <3
    خیلی خیلی لذت بردم از خوندنش ، از تفکری که در این شعر وجود داره 
    و از حقیقتی که کم دیده میشه 
    پاره ی "تا کی زنان سرزمین من سیه پوشند" فوق العاده بود
    و کلی از مصرع "یک عمر بر پیشانی این سرزمین ننگی ست " خوشم اومد ;)

    ******تو ایستادی ، گرچه پای ماندنت خسته ست *****

    دیگه بسه انقدر شعرتو پاره پاره کردم تا احساسم رو بگم 
    خیلی دوستت دارم مثل همیشه ی همیشه 
    پاسخ:
    الهه نازنینم یه دنیا ممنونم که خوندی و همچنین از این همه لطف و توجه.
    منم خیلی دوستت دارم...
    و خوشحالم از حضور و نگاه پرمحبتت.
    نظراتت مثل همیشه برام ارزشمنده.
    سلام
     شما همچنان میجوشیدو زیبا می جوشید و من خشکیده ام از بیخ...
    پاسخ:
    سلام حدیث جان، ممنون از حضور و لطفت.
    چقدر حیف!
    منم مدتی هست دور شدم ازش...این شعر فرق می‌کرد...
    کلی گشتم تا دوباره وبلاگتونو پیدا کردم...
    خیلی وقت پیش اشعار شما رو‌خونده بودم متاسفانه نامتون رو هم بخاطر نداشتم...
    خوشحالم که تونستم پیدا کنم وبلاگتون رو...
    اشعار فوق العاده ای دارید حیف دیر به دیر شعر میگید...
    موفق باشید😊
    پاسخ:
    خوش اومدید.
    خیلی ممنونم از لطفتون. بله فعالیتم کمتر شده.
    شما هم موفق باشید.
    بازم اومدم و خوندمش....
    چقد زیااااد خوووبه.....b
    پاسخ:
    قدم رنجه کردی خانوم!
    خیییییلی ممنونم از محبتت عزیزم.

  • محمد محمدیان
  • خیلی زیبا بود

    یادش بخیر دوران خدمت و ...
    پاسخ:
    خیلی ممنون از لطفتون.
    وااای الهام!فوق العاده بود...چقد زیاد محروممون کرده بودی از شعرات...واقعا عالی بود..من تعریف شاعرانه بلد نیستم...ولی نظری که خانوم ملیحه نوشتن به نظرم خییلی مناسب این شعره و حق مطلب رو ادا کرده...
    ...
    ای کاش میشد پس بگیرم سایه ات را باز
    با داد،با خون گریه،بااصرار با خواهش.....
    ...
    ...b
    پاسخ:
    خیلی لطف داری باران جانم
    نفرمایید خانوم، من که از طبع شاعرانه شما با خبرم...
    ممنونم که سر می‌زنی عزیزم.

    چقدر خوب بلدی تلخی را مثل طعم قهوه آرام آرام بریزی در جان مخاطبت اما

    همچنان لطیف ...همچنان زیبا ... واژگانت خشن هستند اما کدر نه ... چشمان اشک آلود چهارپاره ات شاید تار ببیند اما تاریک نه ....تو از هرچیز که بسرایی می شود لطیف ترین موضوع جهان ... حتی مرگ ... حتی مرز ....

    خدا رحمتشان کند ... و چه خوب کردی که سرودی برایشان ...عزیز

    پاسخ:
    چه نظر پر محبت و شاعرانه ای! لطف داری ملیحه جان
    خیلی ممنونم که خوندی عزیزم...
    خدا رحمتشان کند...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">